Bike Life rekommenderar

Vy över vackra Jönköping. Foto: Pressbild Destination Jönköping

Politiker och deras löften – och politikers naiva bild av verkligheten

Det är valdag idag, och om knappt en timme stänger vallokalerna för den här gången. Som cyklist har jag haft förmånen att få besöka många partier för att prata cykling. Ibland framgångsrikt och givande, och ibland ingenting annat än floskler där det sägs vad de tror att jag vill veta.

Bland de mest fantastiska och givande samtalen jag har haft är med Ingvar Åkerberg. Ingvar är 69 år gammal och gammal rektor. Ingvar representerar Folkpartiet, och kan vid första anblicken lätt tas för att vara en av dessa bilförespråkare, som tyvärr inte helt sällan figurerar i något av de borgerliga partierna. Men inte här. Här har vi en man med något annat än ett bilfokus.

När politikerkollegorna i moderaterna istället väljer att fokusera kommunvalet på att bygga ut en bro från två till fyra filer (och det är pretty much it) så väljer Ingvar istället att lägga krutet på det som jag och många andra cyklister har tjatat om så länge. Vi pratade breda cykelstråk. Vi pratade huvudcykelstråk där det går fort att pendla. Vi pratade nivåskillnader och beläggning. Vi pratade färger på asfalten, och vi pratade om nivåseparerade korsningar. Vi pratade om bristande underhåll och vi pratade om hållbar stadsutveckling. Vi pratade minskat bilberoende och vi pratade cykelsäkerhet.

Jag är fullt medveten om min minst sagt rabiata sida, att jag med all sannolikhet är mer osympatisk än sympatisk många gånger, att jag ställer stora krav och att jag gärna skriker högt och brölande om allt jag tycker är fel i infrastrukturen. Just därför känns det minst sagt befriande att få prata med någon som faktiskt förstår mig. När Ingvar sedan visar sig vara en klokare version av mig själv är förälskelsen total.

Men det finns också andra politiker som också har förstått värdet av att cykla. Faktum är att alla partier verkar vara helt överens om det. Det har de nämligen blivit de senaste två månaderna. Nu har alla nämligen budgeterat för enorma satsningar på cykling, och vem vet vad som händer under de kommande fyra åren. Floskellampan blinkar illrött och den snurrar snabbare än någonsin. Extra tydligt blir det här när Nya Moderaterna i Jönköping menar sig vilja satsa på cykling – samtidigt som de i bakgrunden lovar att bygga ut en stor central bro till fyra filer. Bilarna måste ju få plats. Kollektivtrafiken på ena sidan bron får en ny dragning i form av en bussfil. Den överdimensionerade och breda bilvägen (om det nu finns något som heter så) får dock behålla sin dragning. Men var tas utrymmet ifrån? Självfallet, den redan übersmala och underdimensionerade gång- och cykelbanan.

Det är bara käbbel, gormade Stefan Löfven åt Annie Lööf när hon ville lämna över en bunt papper. Och i det här fallet är det mest trams. Sorry, men det går inte komma sista månaden innan valet och låtsas som att man är en cyklingens vän – framför allt inte när allt man har gjort under de senaste fyra åren har pekat i motsatt riktning.

Visst, den nuvarande konstellationen i kommunfullmäktige har ökat anslagen till cyklingen flera gånger om. Men frågan är tyvärr vart pengarna har tagit vägen. För fortfarande är kvaliteten på cykelbanorna undermålig, säkerheten är närmast obefintlig, eller varför inte när föremål placeras ut mitt i cykelbanorna.

Jag vet att det finns bilister… förlåt, politiker… som gärna vill satsa på cyklingen som prioriterat transportmedel. Men ni är för få. Och det är för mycket käbbel, tomma ord och ovilja att faktiskt genomföra förändringar. Jag är ledsen om jag hugger på moderaternas vallöfte nu, men fyra filer är inte lösningen på trafikproblemen. Ökad cykling är lösningen.

Framkomlighet för biltrafiken och ökad cykling står inte i motsatsförhållande. Fler cyklister och mer yta till cykling innebär inte att biltrafiken kommer stanna upp. Tvärtom. Fler cyklister fås genom målmedvetna och tydliga satsningar på infrastrukturen för cyklister. När fler väljer cykeln inom stadsgränsen kommer yta frigöras för dem som faktiskt behöver ta bilen. Det Nya moderaterna i Jönköping försöker göra är att bota ett benbrott med hjälp av Alvedon när det i själva verket behövs en operation. Operationen i det här fallet stavas medveten satsning på cykelinfra. Det är vad vi behöver de kommande fyra åren. Nu är det bara upp till bevis för våra politiker som har lovat under de senaste två månaderna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *