Läs en bok!

Vy över vackra Jönköping. Foto: Pressbild Destination Jönköping

Jönköping, så här går det när er dårskap styr besluten

Med anledning av den cyklist som blev påkörd vid HV71:s hemmaplan, Kinnarps arena, igår eftermiddag känner jag att jag inte längre kan hålla käft. Det räcker nu. Hör ni det? Det räcker nu.

Bakgrunden är som följer. En cyklist har tagit sig från Huskvarnahållet på kombinerad gång- och cykelbana, närmat sig en cirkulationsplats där ett övergångsställe finns. Han gör det enda naturliga och fortsätter att cykla över på den cykelbana som fortsätter på andra sidan cirkulationsplatsen. Men han kom aldrig över. En bilist klippte honom precis mitt på denna överfart.

Eller jag kanske inte ska skriva överfart här, för här har Jönköpings kommun gjort precis som de brukar. De har nämligen tagit bort alla markeringar om korsande cykelöverfarter. För att skapa trygghet, heter det. Resultatet är ett trafikklimat där bilister ges rättigheter på bekostnad av cyklister. Ambitionen att vilja bli en cykelstad får sig minst sagt en brutal törn när politiker och tjänstemän envisas med att begränsa cyklisters företräde vid korsningar.

Det enda naturliga vid en sådan här korsning är naturligtvis att cyklister i Jönköping får exakt samma fördelar som de har i resten av Sverige. Det borde stå klart för varenda person med någon slags beslutanderätt, att osäkerhet inte skapar säkra trafikmiljöer. De skapar förvirring och osäkerhet. Osäkerhet kan inte skapa säkerhet, det säger sig självt.

Menar Jönköpings kommun något som helst allvar med sina uttalanden om att öka cyklingen, då duger det inte längre att göra det svårare och krångligare att faktiskt ta cykeln. Därför är följande åtgärder högsta prioritet precis nu:

  • Det är dags att omedelbums måla tillbaka fyrkanterna vid dessa överfarter.
  • Cyklister ska ges företräde genom hela överfarten – inte bara på den sida där bilisterna kör ut ur cirkulationsplatsen.
  • Lägg cykelöverfarterna på ordentliga upphöjningar, som  bilisterna måste passera. Gör dessa så pass höga att bilarna tvingas smyga över.
  • Måla hajtänder i asfalten och sätt upp stora skyltar som visar på att det finns korsande cyklister.
  • Använd färgad asfalt på cykelöverfarten, likt det som både Köpenhamn och Malmö har.

Varje skadad cyklist är ett misslyckande för det svenska samhället. Och det är våra tjänstemän (och kvinnor) och politiker som till stor del bär ansvaret för detta – tillsammans med trafikplanerare på alla nivåer. Gör något åt situationen nu. Det räcker nu. Hör ni det? Det räcker nu.

Kommentarer

  • Ambitionen att vilja bli en cykelstad är god men om den bara syns i politikernas retorik och inte i praktik så blir det bara pinsamt. Min reaktion är precis som din Kim. Det räcker nu.

  • Tack för varningen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *