Bike Life rekommenderar

Lummig cykelbana längs med Barnarpsgatan i Jönköping.

10 kommuner spekulerar

Härmed – med anledning av att Jönköpings kommun bjöd in nio andra kommuner (däribland Linköping, Norrköping, Västerås och Eskilstuna) för att diskutera cykelförutsättningar – anmäler jag mig som frivillig. Kom och ta mig!

Det var igår den stora träffen utspelade sig, och nätbaserade småupplagan av Jönköpings-posten, Jnytt, valde att skriva om det här i efterhand. Synd att det inte annonserades innan, då hade vi kanske kunnat ställa till med en parad eller nåt.

Först och främst, innan jag framstår som gnällspik número uno, ska jag passa på att hylla initiativet. Lär av de som kan, helt enkelt. Och det är naturligtvis jätteroligt att Jönköping vill satsa 20 miljoner kronor på att bygga cykelvägar i år. Ett klart lyft mot hur det har sett ut tidigare, även vi naturligtvis vill ha ännu mer.

Men.

– Vi bygger inte för att jävlas med människor. Och det läggs pengar på att bygga ut cykelvägarna. Bara i år kommer det läggas runt 20 miljoner.

— Henrik Fallegård, trafiksäkerhetssamordnare

Tyvärr säger det här absolut ingenting om vad som byggs. Nada, zero, zilch. Ett exempel är Östra Strandgatan där en bussfil byggs. Lätt naivt skulle en kunna tro att det är för att minska bilismen i stan. Men bilarna kommer även fortsättningsvis få fritt fram på ytan. Istället är det den befintliga gång- och cykelbanan som smalnas av. Som om den inte redan var alldeles för trång för två cyklister att mötas på. Frågan är naturligtvis om denna ombyggnation räknas in i dessa 20 miljoner.

Problemet är kanske inte nödvändigtvis att det satsas för lite pengar, utan att pengarna läggs på fel saker. Cyklist efter cyklist är tydlig med vad hen vill ha. Bygg breda cykelvägar, nivåseparerade från fotgängare och med färgkodad asfalt. För på samma sätt som många cyklister är rent bedrövliga när det gäller att cykla på trottoarer, lika illa ställt (om inte ännu värre) är det med förmågan för fotgängare att inte spatsera på cykelbanan.

Att lägga 20 miljoner säger tyvärr ingenting om kvaliteten på ombyggnationerna. Det finns fortfarande mycket att göra, och det kommer finnas ännu mer akuta bränder att släcka om ytterligare ett år – om inte pengarna används på rätt sätt och till rätt saker.

Det senaste året har jag och många med mig påtalat extremt tydliga fel och brister i infrastrukturen. Det är höga kantstenar på cykelbanan, det är stolpar mitt i vägen, det är buskar som hänger ut i cykelbanor och trottoarer, det är cykelbanor som bara tar slut utan vidare hänvisningar, och det är otydlighet var fotgängare respektive cyklister ska hålla sig.

Vi är många cyklister som gång på gång har erbjudit oss att sätta oss ner med politiker och ansvariga tjänstemän, förklara vad som är viktigt för oss, varför det är viktigt – och försöka komma fram till riktlinjer. Allt för att skapa så stabil, bra och säker infrastruktur som möjligt. För att få fler svenskar att välja cykeln istället för bilen, det börjar med att kommunerna tar cyklister på allvar.

Så kära Jönköping, se det här som en invit från mig till en dialog. Och jag är inte ens ensam om att ställa upp.

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *