Bike Life rekommenderar

En busshållplats som den borde se ut.

En busshållplats som den är – och som den borde vara

Inte sällan är busshållplatser en källa till konflikter mellan gående och cyklister. Men det är ofta enkelt att undvika. Här en lösning som enkelt hade kunnat byggas om till en säker passage. Kim visar hur det skulle kunna gå till.

Problemet är som följer. Dagens busshållplatser är en stor invitation till konflikter. Cyklister och fotgängare ska dela utrymme, och i bästa fall får dessa hålla sig på sin plats. Men allt som oftast är linjerna otydliga. När det dessutom blandas in en busshållplats, då börjar ren anarki att råda. Vem ska gå var? Var ska cyklisterna hålla sig? Vem har företräde? Förvirring är mer av en regel än ett undantag. Tyvärr är det inte sällan vi ser just situationer som följande.

En busshållplats som den ser ut

En busshållplats som den väldigt ofta ser ut i Sverige.

I mycket tror jag att bilden beskriver sig själv. Det är en gång- och cykelbana avgränsad med en vit linje. Just denna typ av lösning har vi diskuterat gång efter annan, till exempel här. En linje har visat sig vara fullständigt otillräckligt, framför allt när det kommer till högtrafikerade cykelvägar.

Men det som är mest förvirrande här är att cyklister närmast kameran ska hålla sig till höger (ja, den här cykelbanan är dubbelriktad), men när busshållplatsen närmar sig så ska cyklister och fotgängare plötsligt byta plats – även om jag som fotgängare inte ska åka med bussen. Dessa korsande banor utgör en stor risk för båda typer av trafikanter då fotgängare plötsligt tvingas över cykelbanan för att nå busshållplatsen. Och lika stor risk när det visar sig att fotgängare som bara ska passera istället går i cykelbanan.

En busshållplats som den borde se ut

En busshållplats som den egentligen borde se ut.

 

Istället för den tidigare typen av konfliktdesign, där både fotgängare och cyklister ställs inför ett faktum där de måste tänka till för att förstå hur trafikplaneraren har tänkt, hade denna situation enkelt kunna lösas genom att låta både cykelbana och gångbana fortsätta precis som tidigare. Enklast hade varit att låta fotgängare och cyklister – som ska förbi situationen – göra en båge runt busshållplatsen, naturligtvis utan att korsa varandras banor.

På bilden ovan har dessutom cykelbanan färgkodats i en röd variant, allt för att ännu tydligare klargöra att det är just en cykelbana. Med en nivåseparerande kant förtydligas respektive trafikantslags plats ännu mer.

Men för att ytterligare göra klart att cykelbanan är en körbana, egentligen precis som vilken ”bilväg” som helst, bör ett övergångsställe för fotgängarna placeras där de kan ta sig över till den vid gatan placerade busshållplatsen. Ett övergångsställe? Yes, dels görs fotgängare uppmärksamma på att det kan komma cyklister där, men även cyklister uppmärksammas på att det kan komma fotgängare.

En enkel men knappast mycket dyrare lösning

Sättet ovan att bygga infrastruktur för cykel minskar dels förvirringen för både fotgängare och cyklister, och samtidigt undanröjs en konfliktskapande del i cykelvägarna. Jag tror att vi är många som känner igen just denna typ av lösning, och att det ofta leder till trånga passager och irriterade miner.

Att leda runt trafiken runt busshållplatsen enligt ovan hade knappast blivit särskilt mycket dyrare. Men framför allt handlar det om att börja se på cykling som ett legitimt transportsätt och inte bara en hobbyverksamhet som får anpassa sig till rådande situationer.

Kommentarer

  • Bra lösning! Inga förvirrande flätor utan gående och cyklister behåller samma placering hela vägen längs G|C-stråket. Man behöver inte tänka, det blir självklart.

    Ska man avvika från stråket för att gå till busshållplatsen eller till övergångsstället över körbanan måste man vakna ur sin dvala och börja samspela. Övergångsställen över cykelbanor är inget konstigt. Det ger gående en fördel, men det förtydligar också hur de ska gå.

    Extra tydligt blir det om man även spärrmålar den lilla triangeln där cykelbanan lämnar körbanans kantstöd, där varken cyklister eller gående ska färdas.

    Men det är inte alltid det finns plats för både busshållplats och en G|C-bana förbi. Om inte förr så är det då som fullösningarna kryper fram. Men ibland kan man fråga sig om man verkligen ska ha en bussficka vid ett övergångsställe. Kanske borde bussen stanna i gatan och hindra omkörningar vid övergångsstället. Då blir det bättre plats för G|C-banan.

  • This is very intriguing, You are a quite skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to looking for far more of your wonderful post. Also, I’ve shared your internet web site in my social networks!

  • Creo que simplemente no sirven para pololear las MR… les encanta saberse deseadas y “populares”, por lo tanto estarías constantemente sometido a la presión de que le estarán coqueteando y se dejará “inocentemente”, porque claro, ella no quiere nada, pero adora que lo hagan… La ML es más escasa, pero más sanita mentalmente, por lo general es la que sabe que no por ser linda se le arreglará la vida, y basa su autoestima en cosas más trascendentales, así que es probable que también tenga más cerebro…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *