Bike Life rekommenderar

Gävle by night.

Gävle, vilka cykelöverfarter!

Nu rapporterar Gefle Dagblad att Gävle blir nästa kommun som väljer att prioritera cyklister. Samtidigt sitter cyklister i övriga kommuner och skakar uppgivet på huvudet och undrar när just deras kommun ska få tummen ur.

Den första september trädde en ny lag i kraft som öppnar upp för cykelöverfarter där cyklister har företräde. I samma artikel skrev jag också att Östersund blir först ut med denna nya typ av överfarter. Men nu följer alltså även Gävle med i racet, rapporterar Gefle Dagblad.

– Vi vill visa att vi prioriterar cyklister och att fler ska välja cykeln. Och vi tycker vi ser en positiv utveckling, säger David Eldrot, seniorkonsult vid Samhällsbyggnad Gävle.

När lagen släpptes spådde statliga instanser och politiker att det skulle ta lång tid innan vi såg några riktiga överfarter på några platser. Men det är uppenbart att det åtminstone finns två handlingskraftiga kommuner i vårt land. Kommuner som har förstått både de ekonomiska och hälsofrämjande vinsterna med att fler invånare väljer cykeln framför bilen.

För att höja säkerheten för cyklister började kommunen redan i somras bygga 36 upphöjda cykelöverfarter längs stora cykelleder från Brynäs till Bomhus, till Södra Bomhus och vid Valbo köpcentrum. På vissa ställen där cykelbanor korsar bilvägar reser sig asfalten 5- 10 centimeter upp.

Det är just det här som cyklister över hela landet efterfrågar. Och tydligheten har varit stor. Så samtidigt som cyklister över hela landet är glada över att Gävle får detta, sitter vi samtidigt och bara undrar när vi i alla andra kommuner ska få se politiker släppa sitt bilkramande och istället bygga hållbar infrastruktur.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *