Bike Life rekommenderar

Här har alltså Jönköpings kommun byggt en cykelbana längs med enkelriktade Skolgatan.

Vad kan du om cykelöverfarter?

Drygt två veckor med de nya reglerna kring cykelöverfarter och cykelpassager är avklarade. Har du koll på vad som egentligen har hänt, vilka regler som gäller, och vad som är skillnaden mellan de båda?

Den första september togs den nya lagen om cykelöverfarter och cykelpassager i bruk. Det som tidigare endast har varit cykelöverfart har nu alltså fått en ny motsvarighet. Som om den förra skulle ha varit tydlig nog. Hittills har jag fått lika många svar på vilka regler som gäller vid dessa, som personer jag har frågat. Okunskapen är närmast total när det kommer till vilka regler som gäller vid övergångsställen och cykelöverfarter. Det är till och med så snurrigt så att cykelpolisen i Göteborg, Thomas Åsenlöf, har svårt att veta vad som faktiskt har gällt.

Det är olyckligt att Transportstyrelsen skriver så. Jag rapporterar flera cyklister som kör på övergångsställen, för efter övergångsstället är det en gångbana och där får man inte cykla. Självklart så skulle lagstiftaren skriva in att det är olagligt med körning på övergångsställen, dessa är till för fotgängare och inte cyklister.

Nu har dock Transportstyrelsen bestämt sig för att dela upp de äldre cykelöverfarterna i två nya enheter: cykelpassager och cykelöverfarter.

Cykelpassage

En cykelpassage är i praktiken vad en cykelöverfart var tidigare. Varken mer eller mindre. Här har du som cyklist väjningsplikt mot allt och alla ungefär. Inget vidare cyklistvänligt. Här är bilen norm. Här är även fotgängare norm. Ja, allt är norm i förhållande till dig som cyklist. Hur ser man då att det är en cykelpassage? De klassiska fyrkantiga ”sockerbitarna” kan fortfarande användas för detta ändamål. Transportstyrelsen ger till och med kommunerna rätt att måla asfalten. Målad asfalt kan diskuteras, men kommunerna har ändå rätt att göra det.

Cykelöverfart

Spännande på riktigt blir det när vi tittar på de nya cykelöverfarterna. Här gäller i praktiken samma regler som tidigare har gällt för fotgängare vid övergångsställen. Bilister har väjningsplikt mot dig som cyklist när du vill ut på överfarten. Bara att köra på alltså? Nja, såvida du inte är självmordsbenägen, sadistisk och allmänt korkad. Det är fortfarande läge att ta det lugnt.

Här ligger också ett ansvar på kommunerna att se till att bilister inte ”ska” kunna hålla högre hastighet än 30 km/h. Det är alltså frågan om hastighetsdämpande åtgärder. I övrigt kryddas denna överfart med hajtänder i marken för bilisterna för att visa på plikten att lämna cyklister företräde. Dessutom har ett nytt vägmärke tagits fram för att visa att det kommer en cykelöverfart.

Nytt vägmärke för cykelöverfart.

 

Intentionerna är helt klart goda just här, men frågan är varför det ska krånglas till så förbaskat. Varför behövs en helt ny typ av skylt som enbart bjuder in till missförstånd? Det finns redan en annan skylt som varenda bilist känner till som de facto signalerar samma sak. Jag tror faktiskt att vi alla vet vad den betyder.

Väjningsplikt a.k.a. lämna företräde.

 

Dock verkar Transportstyrelsen ha bestämt sig för att en ny skylt behövs. Personligen undrar jag mest vad som får dem att tro att den här skylten kommer vara tydlig mot bilisternas skyldigheter i trafiken.

Finns det någon enda cykelöverfart än?

Ja, det verkar faktiskt så. Östersundsposten rapporterar om att den nya cykelöverfarten finns på plats i vid Badhusplatsen i den jämtländska residensstaden.

– Väjningsplikten för fordonstrafikanter gäller redan nu, i och med att bilarna kör upp på en annan körbana. Men vi väntar fortfarande på de nya skyltarna som ska göra det tydligare, säger Jan Asplund, trafiksamordnare på Östersunds kommun.

Det är kul att se att Östersund tar plats här och vill vara med i kampen om en cykelvänlig stad. Det här är ett bra initiativ och något som faktiskt kan stärka cyklisternas roll i infrastrukturen i städerna.

Har fler kommuner hängt på tåget? Och kanske framför allt, vilka kommuner vågar hänga på?

Kommentarer

  • Cyklopat

    Varför ser skylten som ska signalera cykelöverfart ut som en cykelpassage!?

  • Cyklopat

    ”Hur ser man då att det är en cykelpassage? De klassiska fyrkantiga ”sockerbitarna”…”

    För cykelpassage står det ”I övrigt kryddas denna överfart med hajtänder…”

    Skylten är i så fall helt missvisande med sina ”sockerbitar”.

  • Anders Norén

    Cykelpassage = tidigare cykelöverfart = två rader sockerbitar eller en rad sockerbitar + övergångsställe

    Cykelöverfart = markering som cykelpassage + hajtänder + cykelöverfartsmärke + hastighetssäkring (dvs. någon form av farthinder i vägbanan).

    Jag håller med om att det nya vägmärket är onödigt, det borde ha räckt med väjningspliktsmärket.

    I övrigt så visar undersökningar att om bara överfarten/passagen är hastighetssäkrad så väjer bilister spontant i hög grad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *