Bike Life rekommenderar

Elcykel 2017

Elcykel 2017 – en boom tack vare IKEA

Svenskarnas inställning till elcyklar har tagit en rejäl resa. Från att ha varit både hånad och anklagad för att vara ett fordon för lata, har det gått till att vara var mans (och kvinnas) egendom. Tacka IKEA för det.

Från att ha varit en relativt ovanlig företeelse i Sverige, hände något drastiskt på marknaden för elcyklar för bara ett par år sedan. När Ingvar Kamprad under det tidiga 1940-talet började packa möbler i platta paket, var affärsidén minst sagt okonventionell. Men den lilla idén gav plötsligt en hel nation (och senare en halv värld) möjligheten att köpa billiga möbler.

Egentligen är Ikeas satsning på elcyklar därför inte särskilt konstig. Det faller direkt in under den kampradska filosofin, att ge den stora massan möjligheten att få samma möjligheter som dem som tidigare haft det ganska gott ställt. När Ikea så började sälja sin elcykel på varuhuset i Älmhult under 2013 så var det – undantaget tiden i Österrike tidigare – lite av ett test för hur väl elcyklar kunde sälja i vårt land.

Men säg den glädje som varar för evigt. När alla exemplar var sålda så var det slut. Helt slut.

Det blev naturligtvis succé. Sannolikt mycket tack vare att elcykeln från Ikea var så pass billig jämfört med konkurrenterna. Ett pris på 6 000 kronor med Ikeas Familykort lockade naturligtvis. Speciellt som att samma cykel redan sedan tidigare sålts i butiker som XXL – för närmare 15 000 kronor. Prisdumpning de luxe.

Ikea valde i augusti 2014 att börja sälja Ikea Folkvänlig i tre butiker i Sverige: Jönköping, Lund och Uppsala. Många trodde nog att detta var startskottet för en bred elcykelförsäljning i samtliga varuhus. Men säg den glädje som varar för evigt. När alla exemplar var sålda så var det slut. Helt slut.

Annons ▼

Elcyklar på XXL

Ikeas avslut

Varför Ikea valde att plocka bort sin elcykel må vara oklart, den sålde ändå som glass på en badstrand i juli. En sak är dock säker, prisbilden för vad en elcykel får kosta var förändrad för all framtid. När snittpriset för elcyklar i Tyskland och Nederländerna ligger på mellan 15 000 och 25 000 så är det naturligtvis självklart att det är just en smålänning som ser till att det går att köpa en egen för 6 000 kronor.

Ska en elcykel för 20 000 kronor jämföras med en för en fjärdedel av priset? Naturligtvis inte. De är jämförbara precis på samma sätt som en landsvägscykel i bra kolfiber med Di2-växlar är jämförbar med en instegsracer med Tiagraväxlar. Men konceptet fungerar. För IKEA:s elcykel var just en instegsmodell, en väg in i elcyklandets värld.

Den var inte på något sätt dålig. Inte alls. Med en ram i aluminium och med Shimano Nexus-växlar samt fälgbromsar, även de från Shimano, så var de tekniska detaljerna kompletta. Det här är komponenter som används i tusentals cykelmodeller – utan att vara skräp. Den egna erfarenheten från känslan av att cykla på IKEA Folkvänlig, som modellen heter, är helt klart godkänd.

Biltemas och XXL med egna modeller

Men nu när modellen har utgått återstår frågan, vad finns att välja mellan idag? För den som vill testa på en instegsmodell finns faktiskt så gott som samma elcykel hos Biltema (märkligt nog ska sägas för just Biltema är annars inget jag brukar rekommendera). Priset är något högre, 8 000 kronor, och cykeln är istället utrustad med fotbroms bak. Annars verkar komponenterna och materialen vara desamma.

Dessutom har XXL genom sitt egna märke, White, lyckats ta fram väl utrustade cyklar – ofta dessutom till riktigt bra priser. Många gånger befinner sig deras elcyklar också i samma prisklass som Ikeas motsvarighet. Att White dessutom håller hög kvalitet gäller inte bara elcyklarna, utan även deras landsvägsmodeller kommer ofta oerhört väl utrustade.

Annars finns ett stort antal andra modeller av elcyklar att välja mellan, ofta i priser från mer normala priser när det kommer till elcyklar. Det som skiljer dessa modeller från de billiga är såväl batterier som motorer. De billiga cyklarna är så gott som alltid utrustade med enklare kinesiska motorer, medan de dyrare cyklarna har utrustats med rejält hållbara motorer från Bosch.

Konvertering till elcykel

Det finns också ett tredje alternativ som det däremot sällan talas om. Det går nämligen att bygga om nästan vilken cykel som helst till en elassisterad cykel. Det finns några alternativ, där svenska Wheeli är en av de stora aktörerna, med amerikanska FlyKly som en ack så god utmanare.

Enkelt förklarat handlar det om att man byter ut sitt ena hjul på cykeln till ett hjul med inbyggd motor i navet. Utöver hjulet ingår en fjärrkontroll som monteras på styret för att kunna styra nivåer av assistans. Allt fungerar med andra ord som en vanlig elcykel.

Det finns även mer klassiska lösningar för att konvertera till elcykel där själva motorn placeras i exempelvis vevlagret. Dessa konverteringar kräver dock ofta lite större ingrepp – och inte sällan går det åt en del specialverktyg för att lossa alla delar. Detta är naturligtvis något som lokala cykelhandlare oftast kan hjälpa till med.

 

Äger du en elcykel från Ikea? Vad är dina erfarenheter? Har du hört positivt om den? Negativt? Skriv gärna en kommentar här nedanför.

 

LÄS MER:

Bike Life | Elcykel

Cykelvalet: Elcykel

► Cykelvalet är en artikelserie om att välja cykel. Att…

Kommentarer

  • Dmitri

    Menar du ”utöver … Älmhult”?

  • Yes, i Älmhult har den funnits på fyndavdelningen tidigare. Nu utökar Ikea den i sitt sortiment i ytterligare tre varuhus.

  • Micke

    Elcykeln säljs inte längre i Älmhult.
    Bara i Malmö,Jönköping och Uppsala

  • Benn

    Köpte min på ikea i Jönköping. Full laddat batteri håller Max 30km. Har testat flera gånger ändå kommer jag inte på ett full laddat batteri mer än 30km. Jag väger inte mer än 57kg. Då kan man tänka sig hur länge batterit räcker med en person som väger 80kg..

  • Jag har inga problem med att få mitt batteri att räcka 40+ km just nu i nollgradigt väder och 6-7 m/s. För att göra det har jag fått ge avkall på farten, kör med en fyra i assistans och i 21-22 km/h.

  • Det där är lite min uppfattning också, att cykeln går betydligt längre nu när det är lite kyligare väder ute.

  • Anders Ljungwe

    Tanker Ikea verligen att I stor skala marknadsfora IKEA elcykel folkvanlig.Det ar ju nu mer an ett halvar sedan dom forst beskrev den.

  • Hej!
    Jag har bloggat om Ikea Folkvänlig under et år på elcykla.wordpress.com

  • Douglas Lewrén

    Jag var en av de lyckliga som fick tag på en Folkvänlig när dom släpptes i Malmö. Har cyklat i princip varje vardag året runt, fram och tillbaka från jobbet med den, en sträcka på ca. 1 mil enkel resa.

    Kan bara säga att jag är jättenöjd och tycker det är otroligt synd att Ikea inte fortsatt sälja den.

  • Stefan Lind

    Jag har ägt en Folkvänlig sedan oktober 2014 och har tillryggalagt drygt 290 mil så här långt. Många klagar på undermålig kinesisk teknologi i billigare elcyklar och/eller för klena batterier och motorer.

    Jag väger drygt 110 kilo och cykeln transporterar mig (ändå) minst 3 mil i varmare väder med en fart omkring 20 km/h, och när det har krupit under nollan har jag ändå kommit minst 2 mil på ett fulladdat batteri. Visst har småsaker gått sönder, som ekrar, bromsklossar osv men jag är ändå på det hela taget mycket nöjd med cykeln.

    Personligen tror jag inte att jag skulle ha ut så mycket mer av en dyrare, snabbare modell då jag tycker det är lite läskigt att susa fram fortare än de andra medtrafikanterna på cykelbanorna. Särskilt när det är mörkt och halt.

    (Somliga (vanligen män med dyrare cyklar och tajtare brallor) bryr sig nog inte lika mycket om oss andra och drar på allt vad di orkar på cykelbanorna. Full fart genom innerstan med veritabla strålkastare i pannan som bländar allt och alla… De är få men de syns och märks mycket.)

  • Sven

    Tack för tipsen! Jag letade själv efter Ikeas elcykel i höstas men ingen på Ikeas varuhus i Malmö kunde svara på vad som hände med elcyklarna. Det kanske får bli en sådan från Biltema i vår!

  • Mats Stenquist

    Jag fick chansen att testa elcykeln från Ikea av en bekant förra helgen och min uppfattning är att den kan vara väldigt seg när det gäller att få igång motorn. Trots att jag började trampa och hade inställningarna att de mycket assistans så hände ingenting på ungefär en halvminut innan motorn tillslut började jobba.

    Tyvärr kunde jag inte testa så långt så jag vet inte hur länge batteriet räcker men enligt min bekant så är det inga problem att få det att hålla i upp till fyra mil.

  • Nu har jag kört på min elcykel i 1,5 år och jag har fortfarande inga problem med batteriet. Cykeln används flera gånger i veckan och jag upplever inte att batteriet har blivit sämre alls, det räcker fortfarande lika långt som när det var nytt.

  • Emilia

    Jag mejlade IKEA och frågade om den och de sa då att den kommer i butik under våren.:)

  • Emilia: Får jag fråga vem hos Ikea du hade kontakt med och fick mejl från? Jag har pratat med deras kundtjänst idag och de menar att den inte kommer komma in igen.

  • Mattias

    Jag chattade med ikea i dag och dom sa att den inte kommer in igen!

  • Krille

    Sladda släpps i augusti på IKEA:
    http://press.ikea.se/ikea-sladda-cykel/

  • Sven E Carlsson

    Jag var på Ikea i Älmhult och fick ett nytt batteri på garantin (det är 5 på cykeln och 2 på batteriet) Jag hade tur att de just fått in 3 st batterier. Jag fick också en ny tripp/hastighetsmätare. Den gamla visade inte längre hur mkt laddning som fanns kvar. Den visade fullt tills batteriet var slut. För ett år sedan fick jag nytt bakhjul när flera ekrar gått sönder.

  • Sumo

    Det verkar riktigt att sladda kommer släppas snart. Det verkar dock inte vara en elcykel.

  • Gunnel Onselius

    Jag var en av de lyckliga som hann att köpa en ”Ikea-cykel” här i Jönköping. Jag har hittills kört 180 mil med den och den har hela tiden fungerat hur bra som helst. Jag är jättenöjd! Dessutom är den snygg, vilket jag inte tycker alla elcyklar är med det stora batteriet under pakethållaren. Batteriet fungerar lika bra nu som från början. Vad jag däremot funderar på är var jag kan få tag i ett nytt när den dagen kommer när jag behöver. Någon som vet ? Det är ju lite speciellt eftersom det sitter i ramen!

  • Nisse

    Sladda är ingen elcykel, den har inte ens växlar.
    Den verkar rätt skön men tyvärr, utan växlar eller eldrift så faller den bort i valet!

    Dock så blir det med största sannolikhet Biltemas modell på Ikeas elcykel.

  • Jessica

    Enligt IKEA Uppsalas facebooksida kommer elcykeln FOLKVÄNLIG åter börja säljas igen nu våren 2017 :)

    Jag har själv jobbat på IKEA många år. Det jag har hört från mina kollegor i varuhuset var att man slutade producera den förra generationen elcyklar just eftersom det var en del kunder som upplevde problem med batteriet. Jag ser det själv som en ”barnsjukdom” eftersom produkten var helt ny, men IKEA valde ändå att sluta producera den och fila på designen tills de kände att man förbättrat den.

    Jag hoppas att den nya generationen FOLKVÄNLIG funkar bra, för jag vill gärna se fler elcyklar på gatorna :D

  • Alaa

    Jag har idag varit och köpt en ny folkvänlig elcykel från ikea bsrkarby.
    Nu är det bara att montera och testa.

  • Niklas

    Hur var den? Funderar också på en sån.

  • Hi,I log on to your blog named ”Elcykel 2017 – En boom tack vare IKEA | Bike Life” on a regular basis.Your humoristic style is awesome, keep it up! And you can look our website about اغانى.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LÄS MER:

Bike Life | Elcykel

Cykelvalet: Elcykel

► Cykelvalet är en artikelserie om att välja cykel. Att…