Warning: file_get_contents(/home/u/u3284671/www/_productFeeds/data/adtraction_bokus_productFeedCategorised_bikelife.json): failed to open stream: No such file or directory in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 4

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 6
SpeedX Leopard, en aerocykel med inbyggd cykeldator

SpeedX Leopard – den coachande racern

Det började som en dröm om en aerocykel med en inbyggd träningsdator. 12 prototyper, mängder av drömmar och ett explosivt Kickstarterprojekt senare är SpeedX Leopard ett faktum. Ett av tidernas snabbaste Kickstarterprojekt kommer resultera i en komplett cykel för dig som vill utveckla ditt cyklande.

Har du någonsin känt att du inte kommer vidare i din träning, att den inbyggd coach i cykeln vore något som skulle kunna få dig att trycka till ännu lite hårdare i varje tramptag? Det här ser ut att kunna bli möjligt väldigt snart. Ett av tidernas snabbaste Kickstarterprojekt, SpeedX Leopard, har all potential att både bli av och revolutionera cykelvärlden för tusentals amatörer över hela jorden.

SpeedX Leopard är byggd helt i kolfiber, vilket gör den lätt samtidigt som den behåller sin vridstyvhet och sin styrka i ramen. Dessutom har tillverkaren bakom cykeln haft som mål att göra den så mycket aero som bara är möjligt, vilket har resulterat i att inga synliga kablar eller vajrar finns, utan all kabel- och vajerdragning har skett inuti ramen.

Utrustning

Men det som ändå gör den här cykeln som mest intressant är de väl genomtänkta funktionerna som inbyggda lysen, vilka känner av när det är mörkt runtomkring och då anpassar ljusstyrkan efter rådande förhållanden. Och naturligtvis ska vi inte glömma den inbyggda coachen. Istället för att montera en separat cykeldator eller GPS på cykeln, kommer SpeedX Leopard med en inbyggd dator med stor out front-display som levererar exakt info om allt från ordinära saker som hastighet, kadens och förbränning, men också rent konkreta tips på hur du kan förbättra din cykling. Det här är således en aktiv tränare som finns inbyggd i cykeln. Förutom ovan nämnda mått, mäts även hjärtfrekvens, tid, höjdmeter, distans, väder, kraft och lutning.

Ska vi se några tvivel i projektet så är det sannolikt att det endast är en prototyp, om än fullt fungerande, samt att komponenterna lämnar en del att önska – åtminstone för den som sedan tidigare har cyklat en del och är vana vid dyrare alternativ. Cykeln levereras nämligen med Shimanos 105-system, vilket av många säkert kommer anses vara lite i snålaste laget. Priset är dock klart överkomligt, i dagsläget pratas det om endast 1 499 dollar, vilket är klart under motsvarande modeller hos konkurrenterna.

Kickstarterprojektet hade hoppats på att kunna inbringa totalt 50 000 dollar. Det målet nåddes efter två timmar. Efter fyra timmar på crowdfundingsajten hade målet dubblerats. Nu, efter knappt en vecka, har man dragit in totalt nästan en miljon dollar, vilket är långt över vad någon hade kunnat hoppas på. Därför återstår nu att se om det här projektet kan bli verklighet och vad som kommer att hända de närmaste månaderna.

LÄS MER:

Oakley Radarlock Path 30 Years Sport Special Edition

Oakley Radarlock i jubileumsutgåva

► Oakley har släppt en jubileumsutgåva av Oakley…

Rapha 12 Hills 2016 i Jönköping

Rapha 12 Hills gör comeback

► Förra årets succé, Rapha 12 Hills, kommer tillbaka till…

Rapha Collection 2016

Rapha Collection 2016: ”Vi har tagit lärdomar från Team Sky”

► För åkarna längst fram i klungan – och för den vanliga…

LÄS MER:

Oakley Radarlock Path 30 Years Sport Special Edition

Oakley Radarlock i jubileumsutgåva

► Oakley har släppt en jubileumsutgåva av Oakley…

Rapha 12 Hills 2016 i Jönköping

Rapha 12 Hills gör comeback

► Förra årets succé, Rapha 12 Hills, kommer tillbaka till…

Rapha Collection 2016

Rapha Collection 2016: ”Vi har tagit lärdomar från Team Sky”

► För åkarna längst fram i klungan – och för den vanliga…