Warning: file_get_contents(/home/u/u3284671/www/_productFeeds/data/adtraction_bokus_productFeedCategorised_bikelife.json): failed to open stream: No such file or directory in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 4

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 6
Sadelväska

Dödsgrus och punkor

På vissa håll i landet börjar det likna vår och många är bra sugna på att ta ut och vädra smalhjulingarna så snart det bara går. Vissa kan uppleva att det så kallade dödsgruset gör kaos med däcken och får laga punka efter punka. En punka är ju inte hela världen och ganska snabbt åtgärdat, vi tänkte berätta hur.

Ofta kan man uppleva att en punka alltid händer vid fel tillfällen och det är ju inte osant då man oftast upptäcker punkan när man ska använda cykeln. Helt klart fel tillfälle för en punka.

[adrotate banner=”21″]

På omslagsbilden ser du ett standardkit som ryms i en sadelväska och därmed alltid finns till hands, vill du kunna lösa en punktering snabbt och enkelt är det ett kit likt detta du behöver. Det finns prylar du absolut inte klarar dig utan och det finns prylar du aldrig ens behöver titta åt, det är upp till dig och din cykel. Så hur ska man tackla det här med punkor då?

Däck
Skaffa däck med punkteringsskydd, att anpassa däck efter årstid är en självklarhet om du tränar. Är du en vardagscyklist som mest använder cykeln som transportmedel till jobb, skola, affären m.m så är det ju fördelaktigt att alltid välja däck som har bra skydd mot punkteringar. Det finns lämpliga däck från flera tillverkare, även av de dimensioner som passar din smalhjuling. Väljer du tunna och lätta däck innan gruset är borta får du helt enkelt skylla dig själv. Spara dina lätta och snabba däck till sommaren och se det som bra träning med några extra gram. För er andra, välj hållbarhet, komfort och trygghet året runt såklart.

Verktyg
Vi dömer inte dig om du lämnar in din cykel för en punka men vill du alltid vara beredd på att laga en punka så måste alltid verktygen vara nära tillhands. Ha en uppsättning med dig, på cykeln, fickan eller väskan. Alternativt ha en liten verktygslåda på jobbet. Vilka verktyg du behöver kan se lite olika ut beroende på din cykel, se till att du har rätt verktyg och testa så du vet hur du ska få loss ditt hjul för att komma åt slangen, övning ger färdighet. En viktig sak som dock gäller alla är att däckavkrängarna bör vara av plast. Vissa däck är bra tjuriga och du vill inte offra en fälg i ett misslyckat försök att laga en punktering.

Ett måste är en pump, skaffa en bra pump som passar dig. En pump som låter dig pumpa i tillräckligt mycket med luft för att du ska hinna till jobbet utan att dö av stress och utmattning. Vi repeterar: En bra pump som passar dig, inte nödvändigast bäst eller dyrast. Ett tips är att till detta kit ha ett par vinylhandskar eller dylikt, hjul och däck har en tendens att bli riktigt grisiga. De kan se rimligt rena ut men efter bara ett grepp har dina händer färgats grå.

Lagningslappar
Det är fortfarande möjligt att få tag i de klassiska lagningslapparna med sandpapper och en liten tub med vulklösning. Inget ont om den typen av lappar men jag lägger mina pengar på smidiga förlimmade lappar som hittills har fungerat utmärkt med 5-6 bar i däcken. Smidigt som ett klistermärke. Har du superkorta naglar kan du dock uppleva de något svårfångade och lättskrynklade, än har jag dock inte misslyckats.

Jag har nästan alltid en slang med mig utifall lagning är omöjlig, jag slås av lathet eller har bråttom.

 Så hur gör man?
Jag väljer såklart den mest pedagogiska videon jag kan hitta. Det finns många andra som demonstrerar samma sak med viss variation, för all del titta runt, vidga dina vyer.

Det finns som sagt ett par varianter på detta och många har egna små tips och trix för att göra saken till en smidig affär. Vissa däck sitter som berget och vissa kan man nästan lossa med handkraft. Vänta inte tills att olyckan är framme utan öva innan. Det ger dig möjlighet att upptäcka just varför det är en bra idé att fylla slangen med lite luft vid montering. Att direkt få ytterligare en punktering på grund av klämd slang är tråkig läxa att lära sig, varje gång.