Warning: file_get_contents(/home/u/u3284671/www/_productFeeds/data/adtraction_bokus_productFeedCategorised_bikelife.json): failed to open stream: No such file or directory in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 4

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 6
Orbea Orca Aero. Foto: Orbea

Foto: Orbea

Guide: Köp rätt landsvägscykel

Tjusningen med att cykla landsväg brukar de flesta cyklister upptäcka förr eller senare. Inte sällan är det gamla frälsta mountainbikecyklister som testar på landsvägcyklingen. Naturligtvis bara som omväxling. Men omväxlingen är sticky. De flesta fastnar. Farten, gemenskapen och det obligatoriska kaffet på helgrundan ska inte förringas. Så här gör du för att hitta rätt cykel för just dig.

Nytt eller begagnat

Det första du bör göra är att ställa dig själv frågan om du ska köpa nytt eller begagnat. Båda delarna har sina fördelar. Att köpa begagnat innebär dock inte alltid att priset är särskilt bra, men har du tur så kan du hitta en dedikerad cyklist som ska byta upp sig, och som faktiskt är medveten om vad en begagnad cykel ofta är värd. Sanningen är att cyklar har ett närmast uselt andrahandsvärde, helt klart i klass med bilar och laptops. Inte sällan beror det här på att det kommer nya modeller varje säsong, och handlarna själva brukar vara duktiga på att rea ut sina cyklar framåt höstkanten, och då ingår ofta såväl garanti som en relation med en kunnig professionell handlare.

Men det går att göra fynd även begagnat. Framåt hösten är det som många som passar på att byta upp sig, och denna process kan pågå fram till vårkanten. Men det kan också vara värt att ta sig en extra liten titt på begagnatmarknaderna redan veckan efter Vätternrundan. Även om många fastnar, finns det många som där och då är övertygade om att de aldrig mer kommer vilja sitta på en cykelsadel igen. Här går det fynda, dock oftast någorlunda enkla modeller.

I mitt tycke är det bästa däremot att köpa av en handlare. Framför allt om du är ny inom cyklingen. Det är lätt att gå i någon fälla och helt enkelt köpa en cykel som inte passar dig. Hos en professionell och kunnig handlare (och det tycks finnas minst en sådan i nästan varje stad) får du hjälp att hitta en cykel som passar dig. Om mountainbike har storlekar i skalan S, M, L och så vidare, så har landsvägscyklarna lite knepigare mått (mer om det längre ner). Det finns helt enkelt många inställningar som kan göras för att du ska sitta bekvämt. Och det här kan du faktiskt få hjälp med. Även om priset blir lite högre, kommer du få en helt annan glädje av en cykel som du faktiskt sitter bekvämt på.

Verkstad hos cykelhandlare

Även om en racer inte har samma servicebehov som en mountainbike, som går i skogen, kommer du sannolikt behöva justera allt från växlar till bromsar. Och rätt som det är så börjar det knaka i ett vevlager. Det är helt enkelt skönt att ha lite hjälp.

Storlek

Som vi nämnde ovan så är det lite lättare att hitta rätt storlek bland mountainbikes. Det är helt enkelt en annan skala. Kortfattat kan man säga att landsvägscyklar mäter sin storlek i centimeter, och det mått man då syftar på tar man enklast fram genom att med tumstock, måttband – eller annat tillgängligt mätdon – mäta avståndet från centrum av vevlagret längs med sadelröret och upp till mitten av fogen där toppröret möter sadelröret. Här får du ett avstånd som du bör kunna förhålla dig till någorlunda.

Men. Det finns alltid ett men. Hur gör man med de ramar där toppröret sluttar neråt? Där får man helt enkelt se ett osynligt rör som går parallellt med marken, och därefter mäta det röret.

Det är bara viktigt att du också enkelt kan kliva av cykeln om du måste stanna snabbt. Vi rekommenderar därför att du har åtminstone fem centimeter från överröret till skrevet när du står på marken. Få har lust att slå i denna kroppsdel onödigt ofta.

Anledningen till att storlekarna är lite tätare på landsväg än på MTB har sannolikt att göra med att behovet av att sitta aerodynamiskt är betydligt större när du ska rulla snabbt på landsväg. Ramen är dock inte det enda du behöver anpassa för att få en så angenäm upplevelse som möjligt. Köper du hos en handlare, bör du också kunna få hjälp att anpassa såväl sadelposition som att även eventuellt byta ut styrstammen för att hitta en position som du kan sitta i under lång tid.

Material – kolfiber eller aluminium

Kort och gott. Kolfiber är dyrt. Aluminium är… billigare.

Är det din första landsvägscykel du ska köpa så är sannolikheten kanske ganska stor att du först och främst vill testa på det. Att köpa en aluminiumram betyder inte på något sätt att du får en tung cykel. Tvärtom. Dagens aluminiumramar har utvecklats jättemycket, och det går få både lätta och snabba cyklar med dessa.

En kolfiberram blir dock lite styvare samtidigt som den sväljer små vibrationer bättre. Detta tillsammans med vikten gör att den blir det naturliga valet för mer erfarna cyklister som har hittat sin stora passion i livet.

Men som med allt annat finns det också bra och mindre bra kolfiber. Det är tyvärr så enkelt som att du oftast får bättre – lättare, styvare och mer hållbar – kolfiber om du lägger mer pengar. Och att köpa en racer i carbon (ett begrepp som du säkert kommer springa på, men som är detsamma som kolfiber) kommer sannolikt att kosta dig mer. Sedan finns det andra aspekter att titta på förutom ramens material.

Växlar

Det här är ett område som går att nörda in sig i riktigt rejält. Diskussionerna över en öl kring om det verkligen är japanska Shimano, amerikanska SRAM eller italienska Campagnolo som är bäst, de är oräkneliga. Vad ska du välja? Helt ärligt, det är en smaksak. Och är du nybörjare kommer du vara nöjd vad du än väljer. Vissa gillar det smygande ljudet i växlingarna hos Shimano, medan andra uppskattar det mer mekaniska ljudet i SRAM. Men återigen, det är en smaksak. Känn dig fram, är mitt råd.

Elektroniska växlar eller mekaniska?

För några år sedan dök det upp elektroniska växelsystem från Japan. Shimano hade med sin Di2 skapat ett växelsystem som växlade felfritt varje gång, även under belastning. Det här blev en vattendelare mellan dem som föredrog de äldre mekaniska växelsystemen, och de som såg en chans till förnyelse inom cykelsporten.

Idag har samtliga tillverkare kommit med egna elektroniska system, och proffsen har helt gått över till detta. Det ger helt enkelt så exakta växlingar, även under hård belastning. Och när de klassiska växelvajrarna töjs ut och måste justeras, fortsätter de elektroniska växlarna att leverera dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år. Så länge du håller batteriet laddat alltså.

Och nackdelen? Det kostar naturligtvis pengar.

Bromsar

En sak kan vi alla vara överens om: cykelsporten är konservativ. Som när det började diskuteras huruvida skivbromsar skulle vara tillåtet även på landsvägscyklar. Har det varit hätska diskussioner inom cykelsporten någon gång så var det då. Till slut fick tillverkarna testa. Och i klungan skedde som vanligt lite olyckor. Problemet var att vissa skar sig riktigt illa på de vassa bromsskivorna. Så där tog det experimentet slut.

Skivbromsar. Foto: Orbea

Skivbromsar. Foto: Orbea

Men nu är skivbromsarna tillbaka. Och inte bara hos proffsen, utan även hos motionärer. Och fördelarna är många. Dock är det även idag hos många motionärer vanligt med de mer klassiska fälgbromsarna med bromsbelägg som nyper åt kring fälgen. Skivbromsar har dock fördelen att även de är mer underhållsfria än fälgbromsar. Men framför allt ger de ständigt bra bromsverkan, även när det är blött och regnigt, något som tyvärr inte kan sägas om fälgbromsarna. De är ofta inte dåliga, det är bara det att skivbromsar idag är så pass bra att de alltid fungerar.

Ska du köra i klunga så kommer skillnaderna att märkas mellan de som har nyare cyklar och de som fortfarande kör med fälgbroms.

Hjulen

Har du tidigare varit i kontakt med mountainbike så känner du till dilemmat som uppstår där. Ska man köra med 26″, eller ska man kliva upp på de stora 29-tummarna, eller stanna mittemellan på 27,5″? Välkommen till en värld där detta inte är ett problem. På landsväg är det 28″ som gäller. Alltid.

Däremot går det att uppgradera hjulen som följer med cykeln. För de som följer med är nästan alltid lite enklare hjul av aluminium. De är lite tyngre än kolfiberhjulen, vilket gör att den roterande massan blir högre, och det kommer bli jobbigare att dra igång. Att köpa kolfiberhjul med lite mer höjd på fälgen kan dock lätt bli en kostsam historia. Lätt kolfiber är nämligen svinigt dyrt. Men det är snyggt.

Foto: Orbea

Höga lättviktshjul i kolfiber. Foto: Orbea

Vikten

För alla som har sett Tour de France eller Giro d’Italia är det tydligt att cyklister på många plan inte har ett gram fett på kroppen i onödan. Det råder en vikthets som dessutom har spridit sig till motionärer. Och det är inte så konstigt, vi håller ändå på med en sport eller motionsform som i stora drag går ut på att ta oss uppför backar av varierande storlek och lutning.

För proffs och elitmotionärer som redan befinner sig på en kroppslig nivå där det inte längre är sunt att minska i vikt, blir cykeln nästa steg för att komma neråt i totalmassa och därmed förenkla cyklingen. Men för de flesta av oss andra finns det betydligt billigare (men inte nödvändigtvis enklare) sätt att minska totalvikten.

Att sänka cykelns vikt några gram kan, utan att överdriva, kosta hundralappar, ja till och med tusenlappar. Men behöver du det. Det är i många fall betydligt billigare att själv minska kroppsmassan bara genom att ta för vana att ta cykeln istället för bilen. Och det är också vikt som ska lyftas upp för backar. Så stirra dig inte blind på hur många gram din sadel väger, se istället till att cykla och ha kul så kommer du dels ha pengar över till annat, och kanske också må betydligt bättre.

Sadeln

Och på tal om sadeln. Bli för allt i världen vän med den! Gör den till din bästa vän. För om mountainbike är kort och intensivt, så kan fel sadel på en landsvägscykel bli en närmast oändlig plåga. Prata med din cykelhandlare och be om hjälp att få prova lite olika sadlar för att hitta en som passar just dig. Det kommer definitivt vara värt det i slutändan när du inte längre behöver domna bort under ett distanspass.

Glöm inte det här!

Tyvärr är det inte så att det bara är att köpa en cykel och sedan är du redo att sticka ut. Nästan i alla fall. Det finns några saker du behöver köpa till, så budgetera för det redan från början, så slipper du den överraskningen. Vi har skrivit en annan artikel om det, 9 saker varje ny cyklist behöver ha.

  • Pedaler
    Till mångas förtret tycks det sällan ingå pedaler. Men det är så det är. Det finns många olika pedalsystem, och varje system har olika nivåer av kvalitet och vikt. Välj ett par som passar dig. Är du osäker, sikta på Shimanos SPD-system. Det fungerar alltid.
  • Hjälm
    Vi tänker inte ens förklara varför du ska ha hjälm. Det har man bara. Punkt.
    – 6 ovärderliga tips för dig som ska köpa cykelhjälm
  • Cykelskor
    Har du köpt pedaler, kommer du också vilja ha bra skor. Cykelskor har skruvhål för att kunna fästa klossar under skorna. Klossarna klickar du sedan i dina SPD-pedaler. Det är läskigt att sitta fast i sina pedaler första gången, det tycker nog alla. Men man vänjer sig snabbt vid det flyt som man faktiskt får.
  • Cykelbyxor
    Att cykla med riktiga cykelbyxor med en pad i är kanske den bästa upplevelsen du kan få. Slitaget på ändalykten blir betydligt mindre. Och kom ihåg – inga underkläder under cykelbyxorna under några som helst omständigheter.
    – Långtest av Core Bib från Rapha
  • Cykeltröja
    Kanske inte lika nödvändigt som cykelbyxorna, men en cykeltröja som är lite längre i ländryggen och med praktiska fickor där bak är närmast ovärderligt. Du slipper bli kall på grund av att tröjan glider upp när du böjer dig framåt, och du har alltid tillgång till praktiska fickor för att kunna förvara extra energi, en cykelpump, nycklar och telefon.
  • Handskar
    Att köra med handskar är inget måste, men det är betydligt skönare att ha ett par handskar med lite dämpning i handflatan, framför allt under lite längre pass.
  • Glasögon
    Du kommer ganska snabbt komma upp i högre hastigheter på en lättrullad landsvägscykel. Och det är ingen höjdare när ögonen tåras av vinddraget så att du inte längre ser någonting. Och knott och myggor är inte heller särskilt behagligt att få i ögonen. Just nu har trenden också gott mot lite större glasögon.
  • Cykelpump
    En mindre cykelpump som får plats i en av bakfickorna på cykeltröjan är bra att ha. Även om vi landsvägscyklister inte är lika utsatta för punkteringar som våra vänner i skogen, så kommer det sannolikt att hända förr eller senare.
  • Sadelväska
    Nedanstående prylar ska förvaras någonstans, och då är en praktisk sadelväska bästa lösningen. Här får du ner det nödvändigaste för att klara av enkla reparationer när du är långt hemifrån.
  • Däckavtagare
    Köp dem i plast. De kan vara praktiska för att få av trilskande däck från fälgen.
  • Slang
    Minst en extra slang är bra att ha i sadelväskan. Punkteringarna kommer att dyka upp, och du vill inte stå ute och försöka laga en slang med lagningslappar. Byt slang helt istället. Om du nu vill laga så kan du göra det när du kommer hem.
    – Så lagar du snabbt en punktering på rundan
  • Multiverktyg
    Det finns många smidiga multiverktyg som kan hjälpa dig att göra småjusteringar. Det kan vara allt från att sänka sadeln till att justera bromsar eller någon växel. Eller så sitter en pedal löst. Välj en med kedjebrytare så fixar du även kedjan om problem uppstår där.
  • Kedjelås
    Se till att du har med dig ett extra kedjelås. Det är inte vanligt, men ibland trampar man av kedjan. Då är det ovärderligt att kunna laga den igen och slippa ringa efter skjuts.
  • Kedjeolja
    Ingenting du behöver ha med dig ut i skogen, men dina mekaniska delar behöver smörjas. Köp en kedjeolja som du kan applicera när du kommer hem och har tvättat av cykeln.
  • Flaskhållare
    Cyklar kommer inte med flaskhållare. Köp en (eller helst två) så att du kan få med dig nödvändig mängd vätska ut på din tur.
  • Vattenflaska
    Du kommer behöva dricka en hel del under en tur. Fyll två flaskor med vatten och/eller sportdryck så att du kan få i dig energi och vätska under dagen.

LÄS MER:

Cykla med kompisar

5 största misstagen du gör uppför

► 1. Du går för tungt …

Cykelhjälm

6 ovärderliga tips för dig som ska köpa cykelhjälm

► [shopping_box last_box="0"…

Photo: Orbea (all rights reserved)

Guide: Så köper du rätt MTB

► Nytt eller begagnat…

LÄS MER:

Cykla med kompisar

5 största misstagen du gör uppför

► 1. Du går för tungt …

Photo: Orbea (all rights reserved)

Guide: Så köper du rätt MTB

► Nytt eller begagnat…