Warning: file_get_contents(/home/u/u3284671/www/_productFeeds/data/adtraction_bokus_productFeedCategorised_bikelife.json): failed to open stream: No such file or directory in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 4

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 6
Elcykel 2017

Elcykeln år 2019 – en boom tack vare IKEA

Svenskarnas inställning till elcyklar har tagit en rejäl resa. Från att ha varit både hånad och anklagad för att vara ett fordon för lata, har det gått till att vara var mans (och kvinnas) egendom. Tacka IKEA för det.

Från att ha varit en relativt ovanlig företeelse i Sverige, hände något drastiskt på marknaden för elcyklar för bara ett par år sedan. När Ingvar Kamprad under det tidiga 1940-talet började packa möbler i platta paket, var affärsidén minst sagt okonventionell. Men den lilla idén gav plötsligt en hel nation (och senare en halv värld) möjligheten att köpa billiga möbler.

Egentligen är Ikeas satsning på elcyklar därför inte särskilt konstig. Det faller direkt in under den kampradska filosofin, att ge den stora massan möjligheten att få samma möjligheter som dem som tidigare haft det ganska gott ställt. När Ikea så började sälja sin elcykel på varuhuset i Älmhult under 2013 så var det – undantaget tiden i Österrike tidigare – lite av ett test för hur väl elcyklar kunde sälja i vårt land.

Men säg den glädje som varar för evigt. När alla exemplar var sålda så var det slut. Helt slut.

Det blev naturligtvis succé. Sannolikt mycket tack vare att elcykeln från Ikea var så pass billig jämfört med konkurrenterna. Ett pris på 6 000 kronor med Ikeas Familykort lockade naturligtvis. Speciellt som att samma cykel redan sedan tidigare sålts i butiker som XXL – för närmare 15 000 kronor. Prisdumpning de luxe.

Ikea valde i augusti 2014 att börja sälja Ikea Folkvänlig i tre butiker i Sverige: Jönköping, Lund och Uppsala. Många trodde nog att detta var startskottet för en bred elcykelförsäljning i samtliga varuhus. Men säg den glädje som varar för evigt. När alla exemplar var sålda så var det slut. Helt slut.

Ikeas avslut

Varför Ikea valde att plocka bort sin elcykel må vara oklart, den sålde ändå som glass på en badstrand i juli. En sak är dock säker, prisbilden för vad en elcykel får kosta var förändrad för all framtid. När snittpriset för elcyklar i Tyskland och Nederländerna ligger på mellan 15 000 och 25 000 så är det naturligtvis självklart att det är just en smålänning som ser till att det går att köpa en egen för 6 000 kronor.

Ska en elcykel för 20 000 kronor jämföras med en för en fjärdedel av priset? Naturligtvis inte. De är jämförbara precis på samma sätt som en landsvägscykel i bra kolfiber med Di2-växlar är jämförbar med en instegsracer med Tiagraväxlar. Men konceptet fungerar. För IKEA:s elcykel var just en instegsmodell, en väg in i elcyklandets värld.

Den var inte på något sätt dålig. Inte alls. Med en ram i aluminium och med Shimano Nexus-växlar samt fälgbromsar, även de från Shimano, så var de tekniska detaljerna kompletta. Det här är komponenter som används i tusentals cykelmodeller – utan att vara skräp. Den egna erfarenheten från känslan av att cykla på IKEA Folkvänlig, som modellen heter, är helt klart godkänd.

Biltemas och XXL med egna modeller

Men nu när modellen har utgått återstår frågan, vad finns att välja mellan idag? För den som vill testa på en instegsmodell finns faktiskt så gott som samma elcykel hos Biltema (märkligt nog ska sägas för just Biltema är annars inget jag brukar rekommendera). Priset är något högre, 8 000 kronor, och cykeln är istället utrustad med fotbroms bak. Annars verkar komponenterna och materialen vara desamma.

Dessutom har XXL genom sitt egna märke, White, lyckats ta fram väl utrustade cyklar – ofta dessutom till riktigt bra priser. Många gånger befinner sig deras elcyklar också i samma prisklass som Ikeas motsvarighet. Att White dessutom håller hög kvalitet gäller inte bara elcyklarna, utan även deras landsvägsmodeller kommer ofta oerhört väl utrustade.

Annars finns ett stort antal andra modeller av elcyklar att välja mellan, ofta i priser från mer normala priser när det kommer till elcyklar. Det som skiljer dessa modeller från de billiga är såväl batterier som motorer. De billiga cyklarna är så gott som alltid utrustade med enklare kinesiska motorer, medan de dyrare cyklarna har utrustats med rejält hållbara motorer från Bosch.

Konvertering till elcykel

Det finns också ett tredje alternativ som det däremot sällan talas om. Det går nämligen att bygga om nästan vilken cykel som helst till en elassisterad cykel. Det finns några alternativ, där svenska Wheeli är en av de stora aktörerna, med amerikanska FlyKly som en ack så god utmanare.

Enkelt förklarat handlar det om att man byter ut sitt ena hjul på cykeln till ett hjul med inbyggd motor i navet. Utöver hjulet ingår en fjärrkontroll som monteras på styret för att kunna styra nivåer av assistans. Allt fungerar med andra ord som en vanlig elcykel.

Det finns även mer klassiska lösningar för att konvertera till elcykel där själva motorn placeras i exempelvis vevlagret. Dessa konverteringar kräver dock ofta lite större ingrepp – och inte sällan går det åt en del specialverktyg för att lossa alla delar. Detta är naturligtvis något som lokala cykelhandlare oftast kan hjälpa till med.

Äger du en elcykel från Ikea? Vad är dina erfarenheter? Har du hört positivt om den? Negativt? Skriv gärna en kommentar här nedanför.

 

LÄS MER:

Bike Life | Elcykel

Cykelvalet: Elcykel

► Cykelvalet är en artikelserie om att välja cykel. Att…

LÄS MER:

Bike Life | Elcykel

Cykelvalet: Elcykel

► Cykelvalet är en artikelserie om att välja cykel. Att…