Warning: file_get_contents(/home/u/u3284671/www/_productFeeds/data/adtraction_bokus_productFeedCategorised_bikelife.json): failed to open stream: No such file or directory in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 4

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 6
En höghjuling som den kunde ha sett ut om den hade uppfunnits idag. Koncept av Ding3000 och BASF.

Om en höghjuling uppfanns idag

Hur hade en höghjuling sett ut om den uppfanns med tillgång till all teknik som vi omger oss med idag? För tyska designtrion Ding3000 är svaret självklart.

Tillsammans med BASF har de tagit fram koncept-cykeln, Concept 1865. Men låt oss gå tillbaka 148 år. I Ludwigshafen i sydvästra Tyskland har ännu inte stadens stora politiska son, Helmut Kohl, fötts. Istället är det en industristad som med sin närhet till floden Rhen utvecklas snabbt. Det är också här som Badische Anilin- & Soda-Fabrik grundas som en av de stora kemikaliehanterarna.

Tillbaka till år 2013. För många av oss är Badische Anilin- & Soda-Fabrik inte alls bekant. Säger vi däremot BASF ringer det däremot ett par klockor – åtminstone för oss som var med under kassettbandens och VHS-bandens tid.

Som en hyllning till en av samtidens män, Karl Drais, vill nu BASF uppmärksamma velocipedens skapare. Och de gör det genom att låta den tyska designtrion, Ding3000, sätta pennan på ritbordet. Målet? Att skapa en höghjuling med dagens teknik, som den kunde ha sett ut om den hade uppfunnits idag.

En höghjuling som den kunde ha sett ut om den hade uppfunnits idag. Koncept av Ding3000 och BASF, här sedd uppifrån.

En höghjuling i plast

Med BASF:s verksamhet i kemikalie- och plastindustrin är det självklart att en höghjuling idag ska tillverkas i just plast. Vad är dessutom mer rätt än att samtidigt göra den till en elcykel? Med 24 olika polymerer är denna höghjuling ingenting annat än en demonstration i vad som går att göra med plaster idag. Det är annat än den Itera-cykel som kom på 80-talet. Och vad vore en styrkedemonstration i en plastcykel utan de punkteringsfria däcken tillverkade i polymeren Infenergy®?

Concept 1865 från Ding3000 har punkteringsfria däck tillverkade i plast.

Styrkan sitter i sadeln

Med den lilla elmotorn i bakhjulet är det här en cykel som ligger helt rätt i tiden. Placeringen av batteriet i en slimmad cykel som denna är dock komplicerat. Det har Ding3000 däremot löst genom att placera det i sadeln – dessutom en sadel som du lätt plockar med dig när du parkerar och låser cykeln.

Med både eldrift och en möjlighet att återvinna hela cykeln, är det här en cykel som imponerar stort på oss. Det här är hållbar utveckling på riktigt. Se konceptfilmen för cykeln här under.