Warning: file_get_contents(/home/u/u3284671/www/_productFeeds/data/adtraction_bokus_productFeedCategorised_bikelife.json): failed to open stream: No such file or directory in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 4

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 6
Tour de France 2005 – MIPS®

Fotograf: Michael Ziemann

Så fungerar MIPS® i dagens hjälmar

Det bästa sättet att skydda hjärnan är att imitera hjärnans egen konstruktion. Lösningen blev MIPS®, Multi-directional Protection System, systemet som har revolutionerat cykelhjälmarna de senaste åren.

I en artikel om cykelhjälmar kan det nästan kännas fånigt att propagera för att hjärnan har ett bra naturligt skydd. Inte för att det räcker vid allvarligare kollisioner, men den ligger förhållandevis skyddad bakom skallbenet, och det ska vi naturligtvis vara glada för. Våra huvuden tål relativt mycket trots allt.

Det var otroligt frustrerande de första två åren när jag insåg att hjälmtillverkarna faktiskt inte var mer intresserade av säkerhet än att klara testen.

För att skydda vår kanske viktigaste kroppsdel behöver vi cyklister ändå använda oss av ett extra skydd. Är olyckan framme så är det enorma krafter inblandade, i synnerhet när hastigheterna blir lite högre. Cykelhjälmarna har, precis som den övriga tekniska utvecklingen, gått framåt enormt de senaste 30 åren. Från att ha bestått av lite vadderat läder har nu hjälmarna gått till ultralätta modeller med det bästa skyddet någonsin, MIPS®.

För bara ett par år sedan fanns tekniken i 12 hjälmtillverkares produkter. Idag har den siffran stigit till närmare 50 tillverkare.

Teknik utvecklad i Stockholm

MIPS®, eller Multi-directional Impact Protection System som det egentligen heter, har fått sin konstruktion efter hur hjärnan själv har paketerats innanför skallbenet. Den mänskliga hjärnan har nämligen ett lager med låg friktion mellan sig och skelettet. Det här gör att hjärnan har en möjlighet att röra sig fritt. Systemet är utvecklat av forskare på KTH i Stockholm som under mitten av 90-talet tröttnade på att se allvarliga huvudskador på cyklister, trots att de burit hjälm.

På samma sätt har en MIPS®-hjälm konstruerats genom att separera fodret och skalet, vilket gör att fodret – där huvudet sitter fast – kan röra sig fritt innanför skalet. Det här är något som ger kraftigt förbättrade egenskaper vid kollisioner, i synnerhet när kollisionen sker i en vinkel mot underlaget eller när hjälmen roterande träffar marken.

Realistiska tester avslöjar brister hos hjälmar

De klassiska testerna av cykelhjälmar har så gott som alltid utförts genom att hjälmen har släppts från en viss höjd rakt uppifrån. Sedan har hållbarheten mätts upp för att avgöra hur stor kraft den kan motstå. Men det här är tyvärr väldigt dåligt förankrat i verkligheten.

Bengt Baron, som är VD för MIPS®, berättar själv om sin fascination för tekniken som kan rädda många, många liv per år.
–Det var otroligt frustrerande de första två åren när jag insåg att hjälmtillverkarna faktiskt inte var mer intresserade av säkerhet än att klara testen.

Det är nämligen ytterst sällan som ett fall från en cykel sker rakt uppifrån utan någon som helst rotation. Ett fall kännetecknas så gott som alltid mer som en glidskada med en rotation. Med en traditionell hjälm innebär det här att krafterna överförs direkt från skalet till huvudet. Med en cykelhjälm med MIPS® kommer däremot det lilla lagret av lågfriktion mellan fodret och skalet att leda bort krafterna, samtidigt som det effektivt stoppar upp de raka träffarna, vilka mest kan liknas vid slag direkt mot huvudet.

Se filmklippet som visar hur MIPS® fungerar i testlabbet:

MIPS® hos tjugotalet tillverkare

Bland tillverkare av cykelhjälmar råder det knappast någon tvekan om att MIPS® är den väg som leder rätt till begrepp som trovärdighet och säkerhet. För bara ett par år sedan var antalet tillverkare av cykelhjälmar för landsväg och MTB mycket litet. Giro är ett av de varumärken som tidigt lanserade sina egna hjälmar med tekniken. Idag är de fortfarande övertygade om dess suveränitet, vilket har gjort att de har fortsatt på den inslagna vägen.

Idag, 2016, är de däremot långt ifrån ensamma om att ha anammat tekniken. Numera hittar du svensk hjälmteknik hos flera av de stora tillverkarna, som exempelvis Bell, Etto, svenska POC, Tec, Scott, Bontrager och Lazer.

Mer om cykelhjälmar

Vill du läsa mer? Här har vi samlat alla artiklar om cykelhjälmar.

LÄS MER:

Carrera Foldable Helmet med en touch av John Boultbee – för Brooks Englands räkning.

Carrera + Brooks England = sant

► Vad händer när man sätter förra årets coolaste…

Carrera Foldable Helmet | Stilleben

Carrera Foldable Helmet hämtar inspiration från lädermössor

► Att inte använda hjälm finns det många ursäkter till. Det…

LÄS MER:

Carrera Foldable Helmet med en touch av John Boultbee – för Brooks Englands räkning.

Carrera + Brooks England = sant

► Vad händer när man sätter förra årets coolaste…

Carrera Foldable Helmet | Stilleben

Carrera Foldable Helmet hämtar inspiration från lädermössor

► Att inte använda hjälm finns det många ursäkter till. Det…