Spiran är Kronans bortskämda innerstadsbrorsa
Vad händer när en designbyrå sätter pennan i papperet och börjar rucka på något av det allra heligaste av det heliga inom svensk cykeltradition? Det här är vad som sker när något så svenskt som gamla Kronan får stå modell för en helt ny skapelse, anpassad för det moderna och snabba storstadslivet, och som senare mynnar ut i Spiran.
Kronan kan vara något av det mest svenska vi har när det gäller cyklar. Det är en institution. Den svenska cykeltraditionens mitra. Men vad gör man när ritningarna har sett likadana ut sedan 1940-talet, och där cykeln väger en bra bit över 20 kilo? Och vad gör man när den mer är anpassad för svensk landsbygd än ett modernt stadsliv, där tempot väger över med snabba start och stopp?
Man suger in själva känslan av denna svenska stolthet, låter den svettas av sig det värsta, strippar den från allt onödigt, och uppgraderar till nyare och mer moderna material.
Unikt för Spiran
Designbyrån People People i Stockholm tog möjligheterna på allvar och satte ner pennan i skissblocket för att skapa en modern svensk klassiker. Resultatet blev Spiran, en tidlös skönhet som mer påminner om en slimmad hipster i stretchiga skinn till byxor än den militäriskt bylsiga uniform som Kronan tidigare har representerat.
Det syns tydligt att mycket av arvet från Kronan finns kvar, och att byråns designers har kikat på – och tagit med sig det bästa från – gamla postcyklar. Istället för de klassiska ballongdäcken har Spiran istället utrustats med smala racingdäck, och en inbyggd cykelkorg.
Men det som ändå gör att vi höjer mest på ögonbrynen är det inbyggda låset. Inbyggt lås? Vafalls? Ska det vara nödvändigt? Ja, när det inte rör sig om ett vanligt klassiskt lås vid bakhjulet, utan ett stort bygellås som är integrerat i ramen – då kan vi bara gå ner på knä, buga och tacka för att någon hos People People faktiskt har tänkt till.
Resultatet är slående, och reaktionerna har inte varit små. På bara en vecka har efterfrågan på en kommande Spiran-cykel varit överväldigande. Men går det köpa cykeln? Nix. Inte än i alla fall. Det är bara ett koncept. Återstår att se när det blir verklighet, för det här kan väl inte bara rinna ut i sanden?