Warning: file_get_contents(/home/u/u3284671/www/_productFeeds/data/adtraction_bokus_productFeedCategorised_bikelife.json): failed to open stream: No such file or directory in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 4

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/bikelife/public_html/wp-content/themes/bike-life-black-edition-v.1.0/single-default.php on line 6
Trek Domane SLR 2016 styre

Trek Domane SLR: Cykla pavé som proffsen

Trek Domane SLR erbjuder cyklisten det mesta: upprätthållen hastighet, fantastisk komfort och efterlängtad stabilitet, även på riktigt stökiga underlag som grus och kullersten.

På något sätt känns det så perfekt och utstuderat att Trek släpper sin nya Domane så här precis mellan Flandern Runt och Paris–Roubaix. Det är kanske inte så konstigt eftersom Trek Domane SLR är anpassad för ett liv utanför de varma, nylagda och perfekta asfaltsstråken. Det här är en cykel gjord för tuffa tag där det skakar riktigt rejäl i såväl ram som kropp.

Egentligen gör jag det ganska lätt för mig att påstå att det är i huvudsak fyra saker som skiljer Domane SLR från en klassisk racer. Det är naturligtvis mycket mer, men jag ska försöka hålla ner argumenten till fyra väsentliga.

Trek Domane SLR 2016 styrrör

I grund och botten handlar den här cykeln om en sak: IsoSpeed. IsoSpeed som ger hastighet, komfort och stabilitet även när underlaget är minst sagt rough. Främst – bokstavligt alltså – hittar vi det nyutvecklade IsoSpeed-länkaget som gör att styrröret tillåts rotera oberoende av styrhuvudet. Det här ska enligt Trek ge upp till 10 % mer följsamhet vilket får cykeln att bättre absorbera stötar som annars skulle ha sett till att dina handflator var skinnflådda innan din första muur är avklarad.

Nummer två är det ställbara IsoSpeed-länkaget i de bakre delarna. Även här handlar det om att cykeln ska kunna ställas in från styv till mjuk för att du som cyklist ska kunna fortsätta trampa med bibehållen intensitet, även när det är riktigt stötigt.

Trek Domane SLR 2016 sadelrör

Nummer tre är styret. Ett nytt styre i kolfiber utvecklat av Bontrager för att – ja, du gissade rätt – absorbera stötar bättre. Hela Domane SLR är byggd för att just absorbera stötar på ett närmast övernaturligt sätt. Har du cyklat MTB tidigare är du van vid detta, men för gemene landsvägsräv är det här något som har börjat dyka upp först de senaste åren, landsvägscyklar med inbyggd dämpning.

Till sist handlar det här om att Trek har utrustat cykeln med mer space. Mer utrymme om du hellre vill använda ett svenskt uttryck. Oavsett om du väljer SLR eller SLR Disc (den senare naturligtvis med skivbromsar) så får du en cykel som hanterar upp till 28-millimetersdäck. Den skivbromsade varianten dessutom upp till 32c-däck.

LÄS MER:

Rapha Collection 2016

Rapha Collection 2016: ”Vi har tagit lärdomar från Team Sky”

► För åkarna längst fram i klungan – och för den vanliga…

Tour de France 2005 – MIPS®

Så fungerar MIPS® i dagens hjälmar

► I en artikel om cykelhjälmar kan det nästan kännas fånigt att…

SpeedX Leopard, en aerocykel med inbyggd cykeldator

SpeedX Leopard – den coachande racern

► Har du någonsin känt att du inte kommer vidare i din träning,…

LÄS MER:

Rapha Collection 2016

Rapha Collection 2016: ”Vi har tagit lärdomar från Team Sky”

► För åkarna längst fram i klungan – och för den vanliga…

Tour de France 2005 – MIPS®

Så fungerar MIPS® i dagens hjälmar

► I en artikel om cykelhjälmar kan det nästan kännas fånigt att…

SpeedX Leopard, en aerocykel med inbyggd cykeldator

SpeedX Leopard – den coachande racern

► Har du någonsin känt att du inte kommer vidare i din träning,…